open beleidsprocessen



Departementen, provincies en gemeenten zijn heel verschillend. Op een punt verschillen ze echter nauwelijks: bij het ontwikkelen van nieuw beleid besteden ze de meeste tijd aan intern overleg. Overleg binnen het beleidsteam, tussen team en bestuurder, met andere beleidsafdelingen.


Interactie met buiten

Veel aandacht voor overleg binnen en weinig interactie met betrokkenen buiten is een gemiste kans. Instellingen, bedrijven, organisaties en individuele burgers willen graag meedenken over nieuwe beleidsvoorstellen en zullen het beleidsproces verrijken. Uitvoerende professionals kunnen signaleren of iets uitvoerbaar is of niet. Bedrijven zullen aangeven wat aan de markt overgelaten kan worden. Burgers gaan verwoorden wat zij nodig hebben om zelf initiatieven te ontwikkelen.


Open met meerdere rondes

Ervaren beleidsmakers draaien hun hand niet om voor intern georiënteerde beleidsprocessen. Open beleidsprocessen met instellingen, bedrijven, maatschappelijke organisaties en burgers zijn complex. Zij noodzaken vooraf te bedenken wie, wanneer, waarover en hoe betrokken gaat worden. Open beleidsprocessen beslaan bovendien meerdere rondes met daar tussenin tijd voor overleg van beleidsteams met hun bestuurders en van maatschappelijke vertegenwoordigers met hun achterbannen.


Met respect en zonder rompslomp

Om misverstanden te voorkomen. Het gaat er niet om dat iedereen overal over mee moet praten. En het betekent ook niet dat er pas besloten wordt als iedereen het ermee eens is. Het gaat erom dat uitgangspunten en visies met respect voor andersdenkenden door een meerderheid gedragen worden. Dat beleid zonder bureaucratische rompslomp uit te voeren is. En dat bedrijven en burgers het waarom herkennen en zich gestimuleerd weten om bij te dragen.

welkom.html