wijkservice
als wijkonderneming
In het businessmodel voor de Wijkservice als wijkonderneming is het vertrekpunt dat wijkbewoners bepalen wat zij aan hun wijk willen verbeteren. En hoe zij die meerwaarde met hun wijkonderneming willen realiseren.
Op de braderie geven meerdere wijkbewoners aan ook zelf wat te kunnen doen. Zoals wat vaker een praatje maken met hun oude overbuur. Vooral ouderen geven aan jongeren aan te zullen spreken wanneer ze zomaar wat op straat gooien. Twee buurmannen nemen zich voor om s avonds samen met hun honden een wat groter anti-inbraakrondje door de wijk te maken.
De Wijkserviceondernemers zijn enthousiast over wat zij als wijkbewoners zelf kunnen. Maar er is meer nodig. Daarom gaan zij met instellingen en andere organisaties die in de wijk actief zijn, praten over samenwerken. De Wijkserviceondernemers hadden zich sowieso al voorgenomen met de gemeente in gesprek te gaan. Ze hebben verontrustende geluiden over het buurthuis, hun buurthuis opgehangen.
Voor de activiteiten waar de Wijkserviceondernemers als start aan denken, is niet veel geld nodig. Als zij het schoonmaken van portieken gaan organiseren dan betalen woningcorporaties daar aan mee. Het zou wel eens een voordeel kunnen zijn wanneer zij zelf het buurthuis beheren. Kunnen ze met de inkomsten van extra bingo-avonden de voorgevel eindelijk eens opknappen. Een van de Wijkserviceondernemers denkt er aan in het buurthuis een huiscafé en -restaurant te beginnen.